26.07.2016
De siste månedene har flere store aktører i medie- og bloggbransjen gått sammen om et prosjekt med mål å bevisstgjøre flere bloggere på hvilken påvirkning de har på leserne sine og ansvaret som følger med.
-Målet er å øke bevisstheten rundt hva vi kan gjøre for å unngå at enda flere unge får et dårlig forhold til egen kropp, sier initiativtaker Susanne Kaluza, redaktør i Kvinneguiden som eies og utgis av Egmont Publishing
-Spiseforstyrrelser er den vanligste psykiske lidelsen blant jenter mellom 13 og 25 år. Sånn håper jeg ikke det er når døtrene våre vokser opp!, sier redaktør Susanne.
-Bloggere blir ofte kritisert for å bidra til usunt kroppspress, noe som jeg vet kan oppleves urettferdig. Det er selvsagt ikke én grunn til at folk får spiseforstyrrelser. Foreldre, kulturen vår, media, reklamebransjen, alle må ta sin del av ansvaret. Men vi kan ikke rå over hva alle andre gjør. Det eneste vi kan rå over er hva vi selv gjør, fortsetter hun.
-Ingen ønsker å gjøre en ung jente eller gutt litt mer spiseforstyrret. Samtidig vet vi at leserne etterspør godt innhold om trening, mat, livsstil, skjønnhet, mat og mote. Det finnes mange som ønsker å skrive om disse tingene på en måte som er inspirerende og interessant, uten å bidra til å trigge sykdom, sier Kaluza.
Derfor har Susanne Kaluza som initiativtaker gjennom Kvinneguiden/Egmont Publishing gått sammen med Anette Haga i Bonnier, Ingeborg Heldal i AdLink/Aller, Lauga Oskarsdottir i United Influencers og Finn Skårderud fra Villa Sult om å lage en plakat som skal gjøre dette enklere.
I arbeidet har gruppen fått innspill fra bloggere fra alle de store blogghusene. Samtidig har eksperter på spiseforstyrrelser og psykologi bidratt med sin kunnskap. Nå inviteres alle som vil til å samarbeide, og Kaluza fortsetter:
- Det vi er kommet fram til er ikke et lovverk med forbud og strenge krav, men en samling tips og retningslinjer vi har kalt Sunn Fornuft-Plakaten. Dette er et arbeidsverktøy bloggere og mediefolk kan støtte seg på i hverdagen om de vil skrive om mat, kropp og helse på en god måte. Håpet er at så mange som mulige blir med å slutte opp om denne plakaten. Det hadde vært gøy å kunne vise fram at norske bloggere tar påvirkningskraften sin på alvor og bidrar positivt til samfunnet rundt. Vi blir ikke en del av problemet, men en del av løsningen.
Sunn Fornuft-Plakaten ble lanseret på et eget arrangement på Villa Sult 13. juli.
Sunn Fornuft-Plakaten
Et utvalg av bloggere som er med til nå:
Carina Carlsen
Anja Johansen
Mariell Øyre, Hjartesmil
PT Pia Seeberg
Pia Skjelstad
Inga Wangersteen, Notisboka
Nann Karin Solvang
Stine Pedersen Kahlbom
Yvonne Jensen, Stein i Havet
Elise Lystad
Jørgine Vasstrand, Funkygine
Hedda Skoug, Fashioncherry
Julia Nyland
Monica Csango
Anette Marie Antonsen
Linda Elmin
Camilla Aastorp Andersen
Vibeke Lugg
Camila Andrea Torres
Franciska Munck-Johansen
June Holm
Sara Lossius
Ane Gyllstrøm
Stine Steen
Janne Aalborg Reitevold
Trine Bækkevar Semb
Cecilie Storm
Linn Dahlman Doherty
Marte Skrunes Ellingsen
Thea Bolstad
Suzanne Aabel
Anne Håvag Holter-Hovind
Gitte Witt og Filip Loebbert, 52 more years
Tina Avantis Johnsen
Marie Brudevold
Karianne Gamkinn
Mari Hult
Hedda Ingeborgvik
Kontakt:
Susanne Kaluza, tlf 957 25 753.